“Het gezicht achter de stem aan de telefoon“
Klaas Woudsma werkt al 26 jaar bij Tenge, zijn tweede werkplek na het afronden van de HEAO. Hij is een vertrouwde stem voor klanten, die zich toch weleens zullen afvragen wie het gezicht is achter die vriendelijke stem die vaak nog precies weet wie jij bent en wat jij in je tuin hebt staan. Bij deze: hoogste tijd om Klaas wat beter voor te stellen.
Klaas begon in een ondersteunende rol voor eigenaar Mello, voor wie hij administratieve taken uit handen nam. Daarnaast ging hij mee naar klanten en leerde zo gaandeweg alles over het aanleggen en onderhouden van mooie strakke tuinen voor particulieren en bedrijven. Hij raakte bekend met namen van planten en steensoorten, handige kennis die hem later goed van pas kwam toen hij verantwoordelijk werd voor het opstellen van offertes. Hoe dat gaat? “Edwin komt bij de klant, meet de tuin in, maakt een ontwerp en een bestek voor mij. Aan de hand daarvan maak ik de offerte.” Daarnaast regelt Klaas de bestellingen, maakt planningen en is het vaste aanspreekpunt voor klanten.
Dat hij zich thuis voelt bij Tenge, dat mag geen verrassing meer zijn, gezien hij al zolang door weer en wind op de fiets springt naar ons kantoor. Klaas is hartstikke precies en dol op cijfers. Laat de collega’s maar lekker met de handen in de aarde zitten, hij stort zich vol overgave op de boekhouding en het opstellen van een kloppende jaarrekening. Dus nee, hij gaat niet meer mee om tuinen te onderhouden, maar zijn eigen tuin staat er wel altijd keurig bij. Zijn gouden tip? “Goed bijhouden. Dan heb je er het minste werk van.” En gelijk heeft ‘ie!